Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

Πειράματα με νερό – Ανεξάντλητη πηγή παιχνιδιού και μάθησης

Τα παιδιά από τη βρεφική ακόμα ηλικία εξωτερικεύουν την περιέργειά τους για οτιδήποτε τα περιβάλλει. Ερευνούν με κάθε τρόπο το περιβάλλον τους πριν καν κάνουν τα πρώτα τους βήματα. Το ενδιαφέρον και η έμφυτη αυτή περιέργεια αποτυπώνονται συνήθως και στις πρώτες ζωγραφιές τους -παιδιά, δέντρα, ουρανός, θάλασσα, ζώα αποτελούν βασικά θέματα στις παιδικές ζωγραφιές.
Ενώ από πολύ νωρίς τα παιδιά αναγνωρίζουν τα βασικά στοιχεία του περιβάλλοντός τους, δεν μπορούν να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση μεταξύ τους αλλά και την επίδραση που έχουν οι πράξεις και οι επιλογές τους σε αυτό. Ένα από αυτά τα βασικά στοιχεία της φύσης που τα ενθουσιάζει είναι το νερό. Μπορούν να παίζουν ώρες ατελείωτες στη μπανιέρα ή τη θάλασσα με το νερό, εξερευνώντας την κίνησή του, πως γλιστράει μέσα από τα δάχτυλά τους αλλά και τη δύναμη με την οποία κινείται.
Το νερό αποτελεί επίσης ένα από τα αισθητηριακά ευεργετικά εργαλεία παιχνιδιού για τα υπερκινητικά παιδιά. Μεταφέρουν νερό γεμίζοντας το φορτηγό τους ή από τον ένα κουβά στον άλλο με το φτυάρι τους, κοιτάζουν πόσο μακριά μπορεί να πετάξει το μπαλόνι από νερό κ.ο.κ. είναι μερικά από τα παιχνίδια που ενθουσιάζουν και παράλληλα εκτονώνουν τα μικρά παιδιά.
Από την άλλη το νερό μπορεί να λειτουργήσει και στα πλαίσια μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας ακόμη και για τα μικρά παιδιά. Ως γονείς μπορείτε να τονίσετε στα παιδιά σας ότι το νερό είναι απαραίτητο για τον οργανισμό τους. Στα παιδιά ηλικίας από 5-8 ετών το νερό ενυπάρχει στο σώμα τους σε ποσοστό μέχρι 70%. Το νερό αποτελεί βασικό συστατικό του αίματος, το οποίο μεταφέρει τις θρεπτικές ουσίες και αποβάλει τις τοξικές και άχρηστες ουσίες από το ανθρώπινο σώμα. Βοηθάει στη λειτουργία των νεφρών καθώς χωρίς το νερό, τα νεφρά δε θα ήταν δυνατό να καθαρίσουν το αίμα. Ένας μέσος άνθρωπος μπορεί να αντέξει χωρίς τροφή μέχρι 2 μήνες, χωρίς νερό μόνο για 2-3 ημέρες!. Τέλος, χρειαζόμαστε καθημερινά 8 με 10 ποτήρια νερού (συμπεριλαμβανομένων και των λοιπών υγρών που πίνουμε μέσα στην ημέρα).
Και ποιος καλύτερος τρόπος να μιλήσετε στα παιδιά για το νερό, από ότι με πειράματα.

Φτιάξτε το δικό σας πηγάδι

Ρωτήστε ένα παιδί από πού έρχεται το νερό; Πιθανότατα η απάντηση θα είναι «από τη βρύση». Πώς όμως, φτάνει εκεί; Ανά την ιστορία οι άνθρωποι κατασκεύαζαν πηγάδια για να αντλούν νερό. Δώστε στο παιδί τη δυνατότητα να κατασκευάσει το δικό του πηγάδι και να καταλάβει όλη τη διαδικασία.
Θα χρειαστείτε ρολό από χαρτόνι (από το χαρτί της κουζίνας για παράδειγμα) ένα μεγάλο άδειο τενεκεδένιο βάζο (όπως η άδεια συσκευασία του καφέ), χαλίκι, άμμο και φυσικά νερό. Βάλτε το ρολό κάθετα μέσα στο τενεκεδένιο βάζο. Κρατήστε το σταθερό και ρίξτε τριγύρω του χαλίκι ώστε να φτάσει περίπου τα 5 εκατοστά. Δεν πρέπει να μπει χαλίκι μέσα στο ρολό. Ρίξτε μετά άμμο πάνω από το χαλίκι. Η άμμος θα καλύψει τα κενά ανάμεσα στα χαλίκια και μετά θα «χτίσει» ένα ακόμη στρώμα περίπου 2 εκατοστών. Σιγουρευτείτε ότι δεν έχει μπει άμμος μέσα στο ρολό. Η άμμος και το χαλίκι αντιπροσωπεύουν το έδαφος της γης. Τώρα που το πηγάδι σας είναι έτοιμο, ρίξτε νερό στην άμμο και το χαλίκι μέχρι να φτάσει στο επίπεδο της άμμου. Παρατηρήστε το σωλήνα. Σιγά, σιγά το νερό θα πρέπει να ανεβαίνει στο σωλήνα.
Τι πραγματικά συμβαίνει: Στη φύση, μετά τη βροχή, «αποθηκεύεται» νερό στο έδαφος. Σταδιακά το νερό αυτό δημιουργεί πίεση στο έδαφος. Όταν σκάβουμε ένα πηγάδι, απελευθερώνουμε αυτή την πίεση και δίνουμε τη δυνατότητα στο νερό να αναδυθεί στην επιφάνεια.

Νεροτραμπάλα

Αφού μάθαμε για το πηγάδι, ήρθε η ώρα να δούμε πως φτάνει από εκεί το νερό στη βρύση. Δείξτε στο παιδί πως μπορεί το νερό να μετακινηθεί προς τα πάνω (και όχι μόνο προς τα κάτω) με αντλίες και σιφώνια. Θα χρειαστείτε 2 άδεια μπουκάλια, 1 σωλήνα ή λάστιχο ποτίσματος, νερό και μελάνι
Γεμίζουμε ένα μπουκάλι με νερό. Τοποθετούμε στο εσωτερικό του μπουκαλιού έναν σωλήνα, φροντίζοντας το άκρο του σωλήνα να φτάσει στον πάτο του μπουκαλιού με το νερό. Τοποθετούμε ψηλά το μπουκάλι με τον σωλήνα και ρουφάμε το νερό. Μόλις το νερό αρχίσει να ρέει βάζουμε το ελεύθερο άκρο του σωλήνα στο δεύτερο μπουκάλι, φροντίζοντας το άκρο του σωλήνα να ακουμπά τον πάτο του μπουκαλιού.
Τι παρατηρούμε; Γιατί γίνεται αυτό;
Μόλις γεμίσει το κάτω μπουκάλι το ανεβάζουμε ψηλά και το άδειο μπουκάλι χαμηλά. Τι παρατηρούμε; Γιατί αναστρέφεται η ροή του νερού; Επαναλαμβάνουμε την διαδικασία πολλές φορές φροντίζοντας το μπουκάλι που είναι πάνω να έχει πάντα νερό. Η νεροτραμπάλα μας είναι έτοιμη! Μπορούμε να προσθέσουμε και μελάνι ή χυμό για να γίνει η νεροτραμπάλα μας πιο εντυπωσιακή!
Το νερό ρέει από το μπουκάλι προς την λεκάνη μέχρι να αδειάσει τελείως το μπουκάλι λόγω της βαρύτητας, της ατμοσφαιρικής πίεσης και των δυνάμεων συνοχής του νερού. Όταν αντιστρέφουμε τα μπουκάλια λόγω της βαρύτητας και των δυνάμεων συνοχής του νερού συνεχίζει αντίστροφα η ροή του νερού. Η διαδικασία συνεχίζεται όσο δίνουμε στο σύστημα δυναμική ενέργεια ανεβάζοντας το γεμάτο μπουκάλι με το νερό ψηλά.

Βροχόμετρο

Μπορείτε να βρείτε βροχόμετρα σε κάποια καταστήματα με είδη κήπου, αλλά και να φτιάξετε πολύ εύκολα το δικό σας βροχόμετρο, χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε δοχείο (μέ ή χωρίς χωνάκι) και ένα χάρακα για να το βαθμονομήσετε εάν δεν είναι ήδη βαθμονομημένο.
Τοποθετήστε σε ανοιχτό εξωτερικό χώρο το βροχόμετρό σας. Εάν δεν είναι αρκετά βαρύ, για να μην το πάρει ο αέρας, σφηνώστε το ανάμεσα σε γλάστρες ή βάλτε μέσα καθαρές πετρούλες ή βώλους.
Σημειώστε το ύψος βροχής και τη διάρκειά της. Με την απλή μέθοδο των τριών υπολογίστε τα χιλιοστά βροχής ανά ώρα.
Μόλις υπολογίσατε την ένταση της βροχής!



Το αυγό που επιπλέει

Χρειαζόμαστε πλαστικό κυπελλάκι, νερό και ένα αυγό. Γεμίζουμε το κυπελλάκι με νερό, αλλά όχι ως επάνω.
Ρίχνουμε απαλά το αυγό μέσα το νερό. Παρατηρούμε πως το αυγό, κάθεται στον πάτο (βύθιση).
Στην επόμενη φάση, ρίχνουμε αρκετό αλάτι στο νερό και ξανά ρίχνουμε απαλά το αυγό.
Παρατηρούμε πως το αυγό μας επιπλέει (επίπλευση). Με την προσθήκη αλατιού αλλάξαμε την πυκνότητα του νερού και αυξήθηκε η άνωση.





Κρύο- ζεστό
Θα χρειαστείτε δυο μπώλ: Ένα με ζεστό νερό (τόσο ώστε να μην καίει αλλά να είναι αρκετά ζεστό) και ένα με κρύο νερό (γεμίστε το με παγάκια) Φουσκώστε ένα μπαλόνι και κλείστε το. Κολλήστε γύρω γύρω μια ταινία σελοτέιπ. Αυτή θα είναι το μέτρο σας, έτσι ώστε να αναγνωρίζετε το αν το μπαλόνι μεγαλώνει ή μικραίνει.
Βουτήξτε το μπαλόνι στο κρύο νερό και παρατηρήστε. Τι συνέβη; Σε τι κατάσταση βρίσκεται η ταινία; Βουτήξτε τώρα το μπαλόνι σε ζεστό νερό και παρατηρήστε. Τι συνέβη; Το μπαλόνι θα μικραίνει στο κρύο νερό, ενώ στο ζεστό νερό θα μεγαλώνει.

Στην κουζίνα με λίγα σπίρτα και απορρυπαντικό
Γεμίζετε ένα πιάτο με νερό. Περιμένετε να σταματήσουν οι κυματισμοί του νερού μέσα στο πιάτο και τοποθετείστε τα σπίρτα ακτινωτά γύρω από ένα νοητό κέντρο, στην επιφάνεια του νερού, με όσο το δυνατόν πιο ήρεμες κινήσεις. Στη συνέχεια ρίξτε μια σταγόνα απορρυπαντικό ανάμεσα στα σπίρτα και παρατηρήστε πως απομακρύνονται απότομα τα σπίρτα.
Τι συνέβη; Το απορρυπαντικό καταστρέφει τις δυνάμεις συνοχής ανάμεσα στα μόρια του νερού, τα οποία έτσι απομακρύνονται, παρασύροντας μαζί τους και τα σπίρτα. Τι σημαίνει; Η χρήση των απορρυπαντικών στο νερό είναι ιδιαιτέρως επιβλαβής.

Πηγή: :letsfamily.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου